Sunday, April 3, 2011

CRISS CROSS

Pada 18, 19 dan 20 Mac yang lepas saya telah di pertanggungjawabkan  untuk mengendalikan bahagian solekan bagi filem pendek yang berjudul Illusione. Setelah saya mengkaji skrip bagi filem itu, saya dapati bahawa cerita ini berkisarkan seorang gadis yang hilang ingatan setelah mengalami kemalangan yang juga menyebabkan kematian teman lelaki yang disayanginya.  Setelah berbincang dengan pengarah, beliau telah menyatakan bahawa solekan yang diperlukan adalah kebanyakkannya suram.Contonya seperti pucat.  Hal ini kerana kebanyakkan babak dalam cerita ini adalah ketika selepas gadis itu mengalami kemalangan. Berikut merupakan solekan-solekan yang saya telah hasilkan berdasarkan kajian dan permintaan pengarah:


Selepas Zani Mengalami Kemalangan

Bagi selekan ini, mula-mula saya telah melakukan shading pada bahagian pipi pelakon terlebih dahulu.Hal ini adalah untuk menghasilkan kesan cengkung pada wajahnya. Selepas itu saya bermain dgan warna untuk menghasilkan muka yang pucat, mata yang lesu dan kelihatan sakit pada wajahnya. Gambar di atas merupakan hasil bagi eksperimen yang telah saya lakukan.



Sebelum Mengalami Kemalangan

Saya telah menggunakan kaedah beauty make up pada selekan di atas. Disebabkan pelakon mempunyai tulang pipi yang tinggi dan bentuk muka yang agak sempurna, ia lebih memudahkan kerja saya. Antara peralatan-peralatan yang saya gunakan adalah seperti: 

  • faundation
  • loose powder
  • eye shadow
  • eye liner
  • blusher
  • lipstick



Malik, Teman Lelaki Zani



Di Dalam Bilik Kuliah Setelah Mengalami Kemalangan



Sebelum Kemalangan Ketika Keluar Bersama Malik



Zani Dan Malik



Kepala Terhantuk Pada Tiang



Ibu Zani Ketika Berada Di Dalam Rumah

Berdasarkan gambar-gambar dia atas, menunjukkan bahawa saya telah menyelesaikan tugasan sebagai jurusolek untuk filem ini.  Sepanjang penggambaran dijalankan, semua krew memberi kerjasama yang sangat baik dan ia menjadikan satu projek yang sangat memberangsangkan.

No comments:

Post a Comment